Line | |
| Archaeological records ― paintings, drawings, and carvings of humans engaged in activities involving the use of hands ― indicate that humans have been predominantly right-handed for more than 5,000 years. In ancient Egyptian artwork, for example, the right-hand is depicted as the dominant one in about 90percent of the examples. Fracture or wear patterns on tools also indicate that a majority of ancient people were right-handed. |
32. What is the main idea of the passage? (A) Human ancestors became predominantly right-handed when they began to use tools. (B) It is difficult to interpret the significance of anthropological evidence concerning tool use. (C) Humans and their ancestors have been predominantly right-handed for over a million years. (D) Human ancestors were more skilled at using both hands than modern humans. 33. The word "other" in line 8 refers to (A) outline (B) hand (C) wall (D) paint 34. What does the author say about Cro-Magnon paintings of hands? (A) Some are not very old. (B) It is unusual to see such paintings. (C) Many were made by children. (D) The artists were mostly right-handed. 35. The word "implements" in line 13 is closest in meaning to (A) tools (B) designs (C) examples (D) pieces 36. When compared with implements "flaked with a counter-clockwise rotation" (line15), it can be inferred that "implements flaked with a clockwise motion" (lines 13-14) are (A) more common (B) larger (C) more sophisticated (D) older 37. The word "clues" in line 16 is closest in meaning to (A) solutions (B) details (C) damage (D) information 38. The fact that the Inuit cut meat by holding it between their teeth is significant because (A) the relationship between handedness and scratches on fossil human teeth can be verified (B) it emphasizes the differences between contemporary humans and their ancestors (C) the scratch patterns produced by stone knives vary significantly from patterns produced by modern knives (D) it demonstrates that ancient humans were not skilled at using tools 39. The word "hemispheres" in line 24 is closest in meaning to (A) differences (B) sides (C) activities (D) studies 40. Why does the author mention Homo erectus and Habilis in line 27 (A) To contrast them with modern humans (B) To explain when human ancestors began to make tools (C) To show that early humans were also predominantly right-handed (D) To prove that the population of Neanderthals was very large 41. All of the following are mentioned as types of evidence concerning handedness EXCEPT (A) ancient artwork (B) asymmetrical skulls (C) studies of tool use (D) fossilized hand bones 42. Which of the following conclusions is suggested by the evidence from cranial morphology(line 21)? (A) Differences in the hemispheres of the brain probably came about relatively recently (B) There may be a link between handedness and differences in the brain's hemispheres. (C) Left-handedness was somewhat more common among Neanderthals. (D) Variation between the brain's hemispheres was not evident in the skulls of Homo erectusand Homo habilis. | |
32. C 33. B 34. D 35. A 36. A 37. D 38. A 39. B 40. C 41. D 42. B |

Reading 07 - 04
Listen (01 - 36) | ![]() | Listen (37 - 75) | ![]() | Listen (76 - 114) |
Basic Grammar (P1) | ![]() | Basic Grammar (P2) |
- Cấu trúc chung của một câu trong tiếng Anh
- Danh từ và các vấn đề liên quan đến danh từ
- Động từ và các vấn đề liên quan đến chia động từ
- Sự hòa hợp giữa chủ ngữ và động từ
- Đại từ và các vấn đề liên quan đến đại từ
- Tân ngữ (complement/object) và vấn đề liên quan
- Một số động từ đặc biệt (need, dare, be, get)
- Câu hỏi
- Các loại câu tán đồng (hưởng ứng)
- Câu phủ định (negation)
- Câu mệnh lệnh
- Các trợ động từ (Modal Auxiliaries)
- Câu điều kiện
- Cách dùng trợ động từ ở thời hiện tại
- Trợ động từ thời quá khứ (modal + perfective)
- Cách dùng should trong một số trường hợp cụ thể kh...
- Tính từ và phó từ
- Liên từ (linking verb)
- Các dạng so sánh của tính từ và phó từ
- Danh từ dùng làm tính từ
- Cách dùng Enough
- Much, many, a lot of và lots of - trong một số t...
- Các cụm từ nối mang tính quan hệ nhân quả
- Câu bị động (passive voice)
- Một số cấu trúc cầu khiến (causative)
- Câu phức hợp và đại từ quan hệ
- Một số cấu trúc sử dụng V-ing (P1)
- Một số cấu trúc sử dụng P2
- Một số cách sử dụng that
- Câu giả định (subjunctive)
- Câu song hành (inclusive)
- to know, to know how
- Các cấu trúc thể hiện sự tương phản
- Những động từ dễ gây nhầm lẫn
- Một số các động từ đặc biệt
- Sự phù hợp về thời giữa hai vế của một câu
- Cách sử dụng to say, to tell
- Cách sử dụng One và You
- Sự tương hợp giữa danh từ và đại từ thay thế nó
- Sử dụng V-ing, to + verb để mở đầu một câu
- Động từ (V-ing, V-ed) dùng làm tính từ
- Thông tin thừa (redundancy)
- Câu mang tính liệt kê
- Chuyển đổi vị trí tân ngữ trực tiếp và gián tiếp
- Câu trực tiếp và câu gián tiếp
- Phó từ đứng đầu câu để nhấn mạnh, phải đảo cấu trúc
- Cách sử dụng một số giới từ
- Một số ngữ động từ thường gặp
Reading (01-16) | ![]() | Reading (17 - 33) | ![]() | Reading (34 - 50) |
- Raising Oysters
- Plankton
- Botany
- British Columbia
- The origin of Refrigerators
- Telecommuting
- Changing Roles of Public Education
- Scientific Theories
- International Business and Cross-cultural Commun...
- Movie Music
- Piano
- Ford
- Collectibles
- The Origin of Sports
- The Historical Significance of American Revolution...
- children’s numerical skills
- Modern American Universities
- Evolution of sleep
- the war between Britain and France
- The Nobel Academy
- A Rare Fossil Record
- Skyscrapers and Environment
- Museums
- Archaeology
- Types of Speech
- Suburbanization
- American Revolution
- Andrew Carnegie
- Television
- The Beginning of Drama
- Electricity
- The Definition of “Price”
- Schooling and Education
- The Language of Music